SJ kan inte lägga ner sina sovtåg – det har dom nämligen redan gjort för länge sedan

Det är slut. Vi behöver inte ha ett mediadrev om att SJ ska lägga ner sina nattåg. Dom har redan gjort det för länge sedan. Det enda som finns kvar är smulor från en svunnen tid. Dom säljer hårda och osmakliga smulor. Nej. Dom säljer faktiskt inte ens smulor. Dom säljer falska flaggor.

Vi gör ett litet expriment SJ, är ni med på det? Tänk er att jag inte köpt er produkt. Tänk er att jag köpt en nöjeskryssning med tex Viking Line. Vi gör ett försökt:

När man kliver kommer ner till Viking Lines terminal får man först gå på en båt som ser ut ungefär som deras riktiga färja, fast med varm lättöl, hårda britsar istället för sängar och en inplastad macka istället för ett överdrivet dignande buffébord. När du åkt några timmar stannar båten och du slussas över till en Ribbåt i några distansmil. Efter ditt nattliga skuttande på Östersjön får du sedan byta tillbaka till en annan båt som också ser ut som en båt fast inte är som en båt. Du går nu som i ett töcken. Klockan är nu runt tio på kvällen. Du är som en fisk som bara glider med strömmen och ser vart du hamnar. För du har nämligen ingen aning. Ingenstans ger leverantören av denna kundvända kvalitetsprodukt avkall på sin upplevelse när du köper biljetten. Det heter fortfarande ”ligg- eller sovvagn” eller ”Kom och upplev Östersjöns roligaste julbord” i annonserna. När du återigen får kliva på nästanbåten (gud förbjude den riktiga båten, den du betalat för att åka) så säger klockan att det är ytterligaren 1,5 timme kvar av nästanbåts färden. Din stjärt säger dig att den snart stänger ner hela blodcirkulationen och inte bara den som blodsätter alla vitala delar under höften. Men du håller ut. Nu har du i alla fall hunnit läsa det finstilta i din sovvagnsbiljett, eller jag menar båtbiljett och inser att du inte får kliva ombord på den riktiga båten (som du trodde du klev på 19.43) förrän 01.48.

När klockan närmar sig midnatt börjar du se fram emot att byta till rätt båt som du förutsätter redan ligger färdig och väntar. Fyra minuter i tolv på natten ropar dom ut att slutdestinationen för denna resa är nådd och man önskas en trevlig natt. Du reser dig upp och går. Men när du kommer ut finns där ingen båt som du kan leta upp din hytt i och försöka falla i någon slags nu-ska-jag-sova-ikapp sömn. Det finns inte ens någon väntsal som är öppen. Du är utkastad i kylan med en häslningsfras som hoppas på återseende istället för en flytväst eller en täckjacka. Du inser att det är nära två timmar till klockan är 01.48 och du inser att båten inte alls kommer att vara på plats mer än några minuter innan avgång. Det är du, fyra medpassagerare och en uteliggare som frågar om vi har stulit hans telefon. Plötsligt binder misären er samman och ni fyra bildar en nattvandringsgrupp. Du spenderar nu två timmar av att nattvandra i Sundsvall som tycks ha drabbats av digerdöden, eller småstadslugnet, det är svårt att säga vilket. Det är svårt att prata över huvudtaget. Ännu mer att småprata med dina nya vänner.

Ni mellanlandar inne på en nattöppen hotellrecepton. Ni går tillbaka. Ni skämtar och leker att det minsann kunde ha varit värre. Äntligen kommer sedan din båt. Som ett ljus i tunneln glider den in och välkomnande öppnar sina dörrar. Du har bokat en hytt. Du har specefikt bokat en brits längst ner. Inte för att du är höjdrädd utan för att du minns hur varmt det var när sex svettiga män låg och försökte dela på syret sist du åkte. Du inser att du blivit placerad högst upp. Du tänker att det får väl gå och öppnar försiktigt dörren till kupén. Värmen och lukten som slår dig i ansiktet gör dig alldeles skär. Eller skör. Kupén är varm, mörk och packad med stora håriga ben som sticker ut ur elektriskt åtsmitande lakan. Du tänker att det får väl gå. Sen hör du snarkningarna. Du tänker: – Det där får faan inte gå.

Efter att ha snackat dig till en annan hytt som visserligen var full av folk (varav en vuxen man som inte ville sova med lampan släckt) men med en ledig brits på mitten så tar du och viker ner dig i den.

Du somnar snart ikapp din rumpa och hoppet börjar så sakta att komma tillbaka. Du tänker att man säkert får sova kvar i båten när den ligger inne i hamnen. Det har man ju fått göra förr. Nattens timmar ska nog räcka för att vara hyffsat fräsch inför morgondagens möten.
Knappt fyra timmar senare väcks du av att vi är framme.
Du ska av.
Båten ska vidare.
Du kastas ut i Stockholms morgonkyla.

Så mina vänner ni kan vara lugna. SJ kan inte lägga ner något dom har skitit i för länge sedan.

God natt!

 

Att åka tåg med SJ